با پیشرفت فاز دوم طرح جامع حمل و نقل، فاز سوم با عنوان طراحی تلفیقی شبکه حملونقل زمینی، هوایی و دریایی در حال اجرا است که اصلیترین نتیجه آن طراحی یک شبکه یکپارچه برای حمل و نقل بار و مسافر در شکل بهینه آن است.
به گزارش از خبرگزاری مهر، شهریار افندیزاده مطالبی را درباره برنامهها و اقدامات انجام شده توسط معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی برای توسعه سامانههای حملونقل کشور توضیح داد. او تأکید کرد که طرح جامع حملونقل کشور به عنوان سند مرجعی در برنامهریزی و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور مورد توجه است. طبق قوانین مرتبط با برنامههای توسعه کشور، همه برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در زمینه توسعه زیرساختهای حملونقل باید بر پایه این طرح جامع پیش روند.
طرح جامع حمل و نقل
وی به سابقه طرح جامع حملونقل کشور اشاره کرد و تأکید کرد که این طرح به عنوان مهمترین سند برنامهریزی و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور در دهه ۶۰ مورد توجه ویژه قرار گرفتهبود، اما به دلایل مختلف تاکنون به نتیجه نرسیدهبود. اما در چند سال اخیر، این طرح به طور ویژه و با اهمیت در دستور کار معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتهاست.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در تلاشهای اخیر برای تدوین سند طرح جامع، از توانایی مراکز برتر علمی و دانشگاهی و مهندسین مشاور با بالاترین رتبه در زمینه راه و حملونقل به صورت هماهنگ بهرهبرداری شدهاست. این طرح به طور منطقی در سه مرحله در حال پیشرفت است. فاز اول آن با عنوان پیشبینی تقاضا تا افق ۱۴۱۴ به پایان رسیده و به عنوان ورودی فاز دوم به منظور تعیین شبکه بهینه حملونقل در شیوههای مختلف بر اساس شاخصها و معیارهای حملونقلی، زیستمحیطی و اقتصادی طراحی شدهاست و در مراحل پایانی واقع شدهاست.
وی افزود:
همچنین، با پیشرفت فاز دوم، فاز سوم با عنوان طراحی تلفیقی شبکه حملونقل زمینی، هوایی و دریایی در حال اجرا است که اصلیترین نتیجه آن طراحی یک شبکه یکپارچه برای حمل و نقل بار و مسافر در شکل بهینه آن است.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، افندیزاده توضیح داد: مجموعه اسنادی چون سیاستهای نظام حملونقل، قوانین تعیینکننده برنامههای توسعه کشور، قوانین توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سند ملی آمایش سرزمین و سند آمایش مراکز لجستیک کشور به عنوان اسناد بالادستی این طرح مورد بررسی قرار گرفتهاند.
افندیزاده در پایان امیدوار است که با همکاری و تلاش مشترک سازمانهای تابعه و گروههای مشاوره از جمله شرکتهای مهندسین مشاور و دانشگاهها، مراحل مطالعات طرح جامع حملونقل کشور به پایان برسد و زمینهای مناسب برای برنامهریزی و مدیریت کلان حوزه حملونقل ایجاد گردد.